Wanneer
voormalig antiquaar en galeriehouder Mathieu op bezoek gaat bij de schilder
Luc, die teruggetrokken in de Dordogne woont en werkt, raakt hij verstrikt in een web van machinaties. De vleugels van een huisvlieg
zijn verminkt. Brieven van Lucs zoon, die in China onderzoek doet naar een
vroegmenselijke soort, moeten in veiligheid worden gebracht. Parende
zweefvliegen slaan te pletter tegen een autoruit. Een hoogbejaarde vrouw ligt
met haar gezicht naar beneden op de bodem van een leeg zwembad. Wat is de rol
van de Amerikaanse Lily Lee? Er wordt Mathieu een foto van een hoofd met
gesloten ogen getoond en onder doodsbedreiging moet hij Frankrijk achter zich laten als was hij er niet geweest. Daarbij besluit hij
eindelijk dat te gaan bekijken waarover Luc hem zo veel had verteld: de vitrine
met de kledingstukken van de in China vermoorde missionarissen Nies en Henle in
het kloosterdorp Steyl aan de Maas. Daar komt hij tot het inzicht
dat hij zijn spreekverbod moet doorbreken.
Steyler
gaat
over de vaak vulgaire en genadeloze menselijke veroverings- en
territoriumdrift, en over de vraag waarom de schoonheid van het aardse leven
voor de individuele mens niet voldoende is. Behoeft de mens
een missie? Zou het niet hebben van een missie het ware verschrikkelijke zijn?
Steyler -
roman, 216 pagina’s, met
een omslagfoto van © Mario Giacomelli,
verschijnt na de zomer.