woensdag 6 december 2023

"MIJN JODEN"

  


Nooit heb ik er zó ongerust bij stilgestaan welke van de kunstenaars van wie ik teksten vertaalde of met wie ik correspondeerde of samenwerkte Joods waren, zijn en blijven, als nu, hier in mijn Amsterdamse straat en buurt, waar in 1945 praktisch niemand meer leefde van de meerdere honderden Joden die er vijf jaar eerder nog woonden. Enkele tientallen ‘struikelsteentjes’ in de straat geven aan waar mensen uit hun woningen werden gehaald om gepijnigd en vermoord te worden.

        Ik had al een achttal portretfoto’s verzameld waarmee ik ‘mijn Joden’ hier wilde tonen om op die manier zoiets als ‘Blijf van hen af!’ te roepen.

        Maar wat was het toch dat me er al wekenlang van weerhield?

        Zou ik de indruk wekken mezelf middels hun persoonlijkheden en werk te willen verheffen?

        Hm. Ik vermoed dat ik het weet.

        Ik zou, hoewel met volstrekt andere bedoeling, hetzelfde doen als wat hun ergste vijanden met hen deden of wilden en nog steeds zouden willen doen: hen aanwijzen en tot Jood-zijn reduceren.