zondag 23 april 2023

OME HARY'S LEEUWERIKENZANG

 


‘Det dichte haesse van ozzen tak,’ zei mijn moeder ooit met schik. (‘Dat dichten heb je van onze tak.’)

De man op de foto hierboven is Hary of Harie Denessen (1902 - 1991) uit Tegelen, broer van mijn oma en dus door mijn moeder en bijgevolg ook door ons, kinderen, Ome Harie genoemd. Echtgenoot van Tante Nella. Hij schreef gedichten in het Tegels dialect, waarvan er in het plaatselijke weekkrantje ettelijke werden gepubliceerd, ondertekend met de initialen HD*.

Van Hary Denessen is, niet ver van iets van mij, een gedicht te lezen op een poëzieroute in Steyl bij Tegelen. Een gedicht over de leeuwerik. Ik vond het terug op het internet: https://straatpoezie.nl/gedicht/de-lieuwerik/#single-container

 

De lieu’werik

 

Wat sjteigert toch dae lieu'werik

Wie hoëg sjtek hae de kop.

't Is zeker gènne sjouwerik

Dao baove aan de top.

Hae klump, en sjpettert in de löch,

Kiek èns, wie hoëg hae sjteit.

Hae kreeg van 't fiës maar neet genóg.

Toet hae nao ônger geit.

Dit saort van doon, kiék ich ’t nao

Dink ich, beej dit geplaog

aan wat hae zuk, dao baove dao

Maar det blief den mien vraog.

Wat zeker liek, hae würt gedréve

Door de ein of anger wèt.

Is die ôs onbekènd gebleve,

't Biës, krieg dao de weet van mèt.

 

Of zôel 't toet lös öm zien, ein fiës?

Ein bliédsjap öm 't laeve.

Kôs ich dit den liére van dit biës,

Mich is 't zoë neet gegaeve.

 

Zou Ome Hary me hebben beïnvloed bij bijvoorbeeld de volgende versregels in mijn bundel Iets zo eenvoudigs?

 

Hoog de lucht in de leeuweriken klimmende

hun baltszang zingende, de plotseling dan ongeziene,

het veld toe vallende der balsemienen, de openspringende.

 

Dat lijkt me stug, ja, uitgesloten. Maar wat ik veel belangrijker en echt emotioneel indringend vind, is het plotselinge besef, het zo goed als zeker menen te weten dat Ome Harie en ik onze leeuwerikervaring, onafhankelijk van elkaar in de tijd, hebben opgedaan in precies dezelfde omgeving en sfeer, dat zowel zijn als mijn regels geaard zijn in het oude Maasveld van Steyl en Tegelen! Zo verwant.

___________________________

* Uiteraard niet te verwarren met een andere dichtende HD, slecht gemaskeerd figurerend in mijn kleine roman Albinoziel: de Amerikaanse dichteres H.D., Hilda Doolittle, in de steek gelaten jeugdliefde van Ezra Pound.