zaterdag 22 april 2023

IN MEMORIAM WILLY ROGGEMAN

  


Misschien hoort deze tragiek bij een werkelijk diepe artistieke beïnvloeding: dat er op een gegeven moment de drang of zelfs dwang ontstaat om je van degene die je zo grondig beïnvloedde te ontdoen. Noem het een poging tot artistieke (in mijn geval) vadermoord.

Zonder het literaire werk van Willy Roggeman uit de jaren zestig en zeventig was mijn eigen werk er of helemaal niet geweest of had het er ondenkbaar anders uitgezien. Ja, dus ook al dat werk van na de rigoureuze breuk die ik op een gegeven moment meende te moeten maken, het was en bleef immers hoe dan ook eruit voortgekomen.

Zie onder meer: Als alles oppervlak is – “Alef/Farao van Willy Roggeman” (1984, dus voor de breuk) https://www.dbnl.org/tekst/_gid001198401_01/_gid001198401_01_0087.php

en (over de breuk) “De kanaries in hun kooien” (2011) http://ooteoote.nl/2011/12/de-kanaries-in-hun-kooien-huub-beurskens/

 

PS Was ik niet een ondankbare hond? Niemand had (en heeft) ooit zo’n vergaande taalkundige analyse van poëzie van mij gemaakt als Willy Roggeman (in Restant, 1982). Zie ook: https://huubbeurskens.blogspot.com/2022/12/uitgestald.html