zondag 10 maart 2024

… EN ELLI, VALLI, OTTLA, SERGEJ

 

Valli, Elli, Ottla

Het leven is altijd belangrijker en dramatischer dan literatuur. Soms is dat besef impliciet aanwezig in de literatuur zelf, soms blijkt dat juist uit het gericht via de literatuur mijden ervan.  

         Er zijn auteurs uit wier privéleven en familiesfeer ik omstandigheden van persoonlijk ingrijpend emotioneel belang ken of heb gekend die finaal buiten hun werk gehouden worden. Literatuur als verdringing of verhulling. Het lukt me niet wat ze schrijven los te lezen van dat waarover ze derhalve juist niet schrijven, het lukt me dus niet bij het lezen een schrijnende gaping te zien, zonder iets te veroordelen overigens. En dat hoewel ik van mening ben dat je iemands werk inhoudelijk en stilistisch moet kunnen lezen en waarderen zonder iets van de schrijver zelf te hoeven weten.

         Er zijn ook auteurs die ik niet persoonlijk ken of heb gekend, over wier privéleven en familiesfeer ik dus alleen zaken weet die publiekelijk bekend zijn. Soms zijn het zelfs feiten die de schrijver zelf niet eens heeft gekend, die mijn lectuur mede kleuren of anderszins beïnvloeden.

         Franz Kafka schreef al zijn werk vóór 3 juni 1924, de dag waarop hij aan zijn longziekte bezweek. Zij drie zussen waren toen nog volop in het leven. Toch kan ik nauwelijks nog een tekst van Kafka lezen zonder het onderliggende of bovenliggende besef van het einde van Elli, Valli en Ottla.

         Elli – 1942 vernietigingskamp Chelmno (Kulmhof)

         Valli – 1942 vernietigingskamp Chelmno (Kulmhof)

         Ottla – 1943 Auschwitz

Dus alsof wat hun is aangedaan de teksten van hun broer met of in me meeleest.

 

Vladimir links, Sergej tweede van rechts

Zo kan ik ook het werk van Vladimir Nabokov, ja, beslist ook zijn Lolita, niet meer lezen zonder dat er het volgende met me mee leest: het lot van Vladimirs elf maanden jongere broer Sergej, die in 1941 door de Gestapo werd opgepakt vanwege zijn homoseksualiteit, werd vrijgelaten en in 1943 opnieuw werd vastgezet om te worden overgebracht naar concentratiekamp Neuengamme om daar onder nummer 28631 enkele maanden voor de bevrijding van het kamp het leven te laten.

         Ja, Vladimir Nabokov heeft dat, anders dan Franz Kafka met zijn drie zussen, bewust meegemaakt. En wie goed oplettend leest komt Sergej beslist in de boeken van zijn broer tegen.