dinsdag 25 juni 2024

DE URGENTIE VAN ALICIA

 


“Urgent is ook zo’n woord – maar dat is het strijdtoneel van Huub Beurskens, telkens als ik dat woord hoor denk ik aan Beurskens en wordt de spreker ontmaskerd met de schampere lach van Beurskens.”

         Aldus Johan Velter op zijn weblog.

Het gebruik van de benaming “strijdtoneel” is wellicht een tikkeltje overdreven, maar het klopt dat ik al lang allergisch ben voor het willen verheffen van kunst en kunstenmakers middels waarde, inhoud en diepgang suggererende, maar in feite lege of misleidende termen en woorden als “onderzoek” en “urgentie”.

         Zie bijvoorbeeld deze beschouwing van tweeëntwintig jaar geleden.

_________________

PS Er zullen er uit de aard der zaak zijn die mijn afkerigheid toeschrijven aan mijn eigen gebrek aan urgentie.