dinsdag 23 januari 2024

HILCKMANS GOOFS - ONGEBRUIKTE AANZETTEN 1

 


Zoals een schilder in zijn werkplaats schetsen bewaart, onafgemaakte doeken heeft staan, zal een schrijver in zijn mappen aanzetten hebben die nooit of slechts gedeeltelijk zijn gebruikt.

________________________________________

[…]

Antoninus draagt een Rolex.[1] Een vampiressa scheurt het hemd van Jonathan Harker open, hoewel dit kort tevoren is losgeknoopt. Wanneer Lucy een huis binnen gaat om Mina te zoeken, zou ze eventueel de witte kunststof stroomschakelaar tegen de linker muur kunnen gebruiken. De kapitein noteert in zijn logboek dat hij met zijn zeilschip is vertrokken vanuit de Kaspische Zee. [2] Voordat Vincent op Joey Zazza schiet, is Zazza’s bloed al zichtbaar op de winkeldeur die hem de weg verspert.[3] Bij het straatcarnaval in 1917 wapperen Amerikaanse vlaggen met vijftig sterren.[4] Er wordt Italiaanse wijn geschonken uit flessen met de kwalificatie doc op het etiket.[5] De grote hoeveelheid bagage van het driekoppige Torrancegezinnetje na aankomst in het Overlook Hotel zou met geen mogelijkheid in hun Volkswagen-kever hebben gepast.[6] Wanneer Jake thuiskomt nadat hij Mrs. Mulwray is gevolgd, rinkelt de telefoon anders dan Jake in 1937 gewend zou moeten zijn.[7] De taxi die Bruno in Arlington, Virginia, heeft genomen om bij Union Station in Washington te komen, rijdt weliswaar via de brug over de Potomacrivier die Virginia en Washington d.c. scheidt, maar door de achterruit zijn het Lincoln Memorial en het Washingtonmonument in d.c. te zien.[8] Er rijdt niet alleen een jeep met Calloway, Martens en Paine, maar ook een Londense dubbeldekker door het nachtelijke Wenen.[9]

Hilckman heeft al zijn goofs keurig digitaal gecategoriseerd. Hij kan in zijn systeem zoeken op filmtitel, naam van de regisseur, jaartal, genre, foutsoort.

Via internet correspondeert hij met goofjagers over de hele wereld. In tegenstelling tot het gros van zijn medefilmspotters neemt hij niet eerder een goof op in zijn database voordat hij hem zelf heeft kunnen keuren. In feite maakt de map met de naam Check natuurlijk ook deel uit van het systeem, net als de map met de naam AF, van afgekeurde fouten.

 

Het begon in 1985, met een fles whisky, dat wil zeggen, met de aanschaf van een vhs-speler. Hilckman zette de band stil, spoelde hem een stukje terug, drukte op Play en zag tot zijn verbazing bevestigd wat hij meende te hebben gezien. Wanneer Bart en Waco Kid zitten te schaken, drinkt Waco Kid whisky uit een fles die even vol blijft.[10] ‘Jezus!’ riep Hilckman geamuseerd. Uren en uren is hij vervolgens in de weer geweest. Terug- en voorwaarts spoelen, op de pauzetoets drukken. Helaas was het stilstaande beeld erg onstabiel en de recorder had jammer genoeg geen functie waarmee je de band vertraagd kon afspelen. Maar hij zag ergens rechts beneden in beeld delen van de filmset, en iemand die op een banjo speelt zonder dat die geluid maakt terwijl de cowboys wel hoorbaar zingen, Mongo en Bart komen de saloon in en hun slagschaduw is zichtbaar tegen de buitenluchtbackdrop.

         Bij het kijken naar de volgende band was Hilckman al meer gespitst op het vinden van fouten dan op het zich laten ontspannen door de film. Als Will Kane op bezoek gaat bij Martin Howe hebben de panelen van de voordeur buiten een andere schikking dan binnen.[11] De slagschaduwen in het kraanshot van de climax zijn van ongeveer drie uur in de middag. Bovendien is de skyline  van het moderne Los Angeles aan de horizon te zien.

 

Er is inmiddels veel veranderd. Door de intrede van de dvd, van de pc en door internet. En doordat Hilckman spoedig bezeten raakte van zijn kijkhobby. Wat betekent dat het al gauw veel verder ging dat het ontdekken van drinkglazen met getijdenschommelingen, langer wordende brandende sigaretten, het veranderen van oogkleur bij iemand die terugblikt op zijn of haar jonge jaren of het van het ene op het andere moment wisselen van kledingstukken. Hilckman moest ook op feitenjacht, in naslagwerken en gespecialiseerde boekwerken, aanvankelijk in bibliotheken, meer recentelijk op het wereldwijde web. Wat hij in 1985 nog niet kon weten, weet hij nu. Bijvoorbeeld dat er in 1874 niet geschoten kon worden met Winchesters uit 1892 en 1894.[12]

Hilckman heeft zo zijn zwak voor bepaalde fouten. Een chauffeur die het stuur naar rechts draait terwijl zijn auto naar links afbuigt, bezorgt hem nog altijd een sensatie als in een kermisattractie. Zoals alleen een bepaalde Engelse regisseur-gentleman auto’s in Amerika[13] of aan de Middellandse Zee[14] op de linkerweghelft mag laten rijden.

Gaandeweg heeft hij zelfs esthetische beoordelingscriteria ontwikkeld op grond van de kwantiteit en kwaliteit van fouten in een speelfilm. Hoe meer goofs hoe liever, zou je misschien denken. Maar voor Hilckman is een film met tientallen evidente fouten, zoals Titanic van James Cameron, een teleurstellende mislukking. Terwijl door dat ene anachronisme van de radiozendmast in het Rome van 1917 plus nog een futiliteit, de betreffende film[15] tot zijn toppers behoort. En een volkomen foutloze film? Hilckman is geneigd te vinden dat zo’n volkomenheid juist een gebrek is. Tegelijkertijd vermoedt hij dat zo’n film niet bestaat.

[…]



[1]  In Stanley Kubrick, Spartacus, 1960.

[2]  Beide in Werner Herzog, Nosferatu, Phantom der Nacht (1979).

[3]  Francis Ford Coppola, The Godfather, deel III, 1990.

[4]  Idem 3, deel II, 1974. In 1917 telde de Amerikaanse vlag 48 sterren.

[5]  Idem 3, deel I, 1972. Het vermelden van doc werd pas in 1963 ingevoerd.

[6]  Stanley Kubrick, The Shining, 1980.

[7]  Roman Polanski, Chinatown, 1974. Vóór de jaren zestig bestond dit telefoongeluid niet.

[8]  Alfred Hitchcock, Strangers on a Train, 1951.

[9]  Carol Reed, The Third Man, 1949.

[10] Mel Brooks, Blazing Saddles, 1974.

[11] Fred Zinneman, High Noon, 1952.

[12] Mel Brooks, Blazing Saddles, 1974.

[13] Alfred Hitchcock, Vertigo, 1958. Wanneer Scotty en Judy (Madeleine) over een tweebaansweg onderweg zijn naar het klooster van San Juan Battista, rijdt Scotty duidelijk op de verkeerde weghelft. Toen Hitchcock daarop werd gewezen, antwoordde hij met ‘You drive your way, I’ll drive mine.’

[14] Alfred Hitchcock, Rebecca, 1940.

[15] Bernardo Bertolucci, Il Conformista, 1970.