dinsdag 17 juli 2018

UIT HET AZUURDAGBOEK JULI 2018 - DEEL VIER

Gezicht op Saint-Jeannet

donderdag 12 juli, vence  & cagnes sur mer. [De afgelopen dagen flinke wandelingen: van Saint-Jeannet – je moet daar boven, op 435 meter beginnen, er volgt nog klimwerk zat – naar Vence & van Vence naar La Colle-sur-Loup. Panorama’s, eikenbossen uiteraard, vlinders, eekhoorns, hagedissen, cicaden, lavendel, uitgebloeide viooltjesvelden, de paardenmanège en -rijschool en dus paardenmeisjes in het bos, en niemand anders zo gek als wij, stappend door de warmte.]
            Vandaag Cagnes-sur-Mer, dat wil zeggen, weer eens naar het als museum ingerichte landhuis met grote tuin waar de schilder Pierre-Auguste Renoir met zijn gezin woonde en werkte.
Zoals dat voor tal van andere schilders geldt die aan de Côte d’Azur hebben gewerkt, moet je voor Renoirs beste dingen elders zijn, zoals in het Parijse Musée d’Orsay. En dat beste werk komt wat mij betreft uit de periode tussen Renoirs dertigste en veertigste levensjaar, zoals zijn ‘Bal du Moulin de la Galette’ uit 1876.
De Renoir van daarna is voor mij vooral de man van de steeds meer met doezelzachte toetsen, als het ware in soft focus geschilderde mollige blote jonge vrouwen.
Hierboven ‘Na het bad’, een doek dat hij op zijn 39ste schilderde, en hieronder ‘De grote baadster’, geschilderd toen hij 64 was.
Hebben die Renoirnaakten niet iets van softporno? Op zijn minst hebben ze iets voyeuristisch, zeker wanneer je beseft dat de maker almaar ouder werd terwijl zijn modellen dezelfde leeftijd bleven houden… Je moet je eens voorstellen hoe hij te werk ging. En dat kun je vrij makkelijk wanneer je in zijn atelier staat.
Dat atelier is nu natuurlijk veel kaler, opgeruimder dan het ooit was, het ruikt er niet eens meer naar lijnolie en terpentijn. Maar daar zat de ouder wordende man dan, en daar, tegenover hem, zat of lag steeds weer zo’n mollig jong ding… Hij keek goed naar zijn modellen, maar plaatste ze vrijwel altijd in de natuur, liet ze in de natuur ‘baden’. Welke vrouwen op het einde van de 19de en in het begin van de 20ste eeuw baadden er nu als van nature naakt in de natuur? Godinnen en nimfen deden dat door de eeuwen heen, maar het met onder anderen de impressionisten begonnen modernisme deed niet meer mee aan het gebruik van verhalen en mythes als alibi voor het afbeelden en kijken naar blote vrouwen. In die zin hoorde Renoir bij de revolutionairen als Courbet en Manet (met zijn Olympia en Déjeuner sur l’herbe) die het alibi om bloot af te kunnen beelden doorprikten en de schijnheilige culturele elite schokten, enzovoort.
Met andere woorden: ik moet die in de natuur geplaatste naakten in hun (kunst)historische context zien! Maar krijgen ze door die context dan ook minder, eh… kont? Blijft het niet, zeker vanuit onze hedendaagse context, op zijn minst een nogal twijfelachtig genoegen dat deze Renoir zich permitteerde door hoe dan ook de kunst, zelfs juist omdat die contratraditioneel was, zijn hele leven als alibi te gebruiken om naar blote jonge dameskonten te kunnen kijken? In welke kontcontext moet ik nu naar die konten en tieten van die kontenkijker kijken?
            Ik stel me de nog jonge zonen van Pierre-Auguste voor, onder wie Jean, die naderhand filmregisseur werd. En dan papa die blote vrouwen schildert, terwijl zij buiten onder een grote plataan schommelen. Maar mama was ook ooit zo’n blote vrouw. De zeventien jaar jongere Aline Charigot was al een tijdlang Renoirs model, en zelfs al moeder van de eerste van die zonen, toen Renoir en zij trouwden. Op ‘De grote baadsters’ uit omstreeks 1885 ‘is’ zij de middelste van de drie vooraan.
Het kan dus niet anders of het moet in huize Renoir heel normaal, vanzelfsprekend zijn geweest dat papa voor zijn werk naar blote vrouwen zat te kijken.
            Zou zoiets vandaag de dag nog denkbaar zijn? De eeuwig jonge vrouw als object voor de zinnen, mag dat nog? En zo nee, hebben we daar dan iets mee gewonnen of iets mee verloren? Moet ik, heteroseksuele oudere man, uit gendercorrectheid of hoe het mag heten, als het ware mijn handen voor mijn ogen slaan? Of voor die van Pierre-Auguste Renoir?
Ik moet opeens denken aan een voorval tijdens een van mijn lessen aan een gymnasiumgroep in een voorexamenjaar. Ik projecteerde de afbeelding van ‘Herder en nimf’, een schilderij dat Titiaan op zijn 88ste maakte. Terwijl ik er het een en ander over stond te vertellen zag ik dat een van mijn leerlingen voorover gebogen zat, met haar hoofd naar beneden, op haar armen. Ik schrok, vroeg of ze zich niet goed voelde. Ze reageerde niet. Ik vroeg het nogmaals en richtte me daarbij ook half tot de klasgenote naast haar. Die gaf toen het antwoord: ‘Ze mag daar niet naar kijken vanwege haar geloof.’ Ik klikte meteen door naar de volgende afbeelding (een schijnbaar ‘onschuldig’ landschap) en vroeg aan de leerlinge in kwestie: ‘Mag je daar niet naar kijken, Farida?’ Ze schudde met haar hoofd zonder op te kijken. ‘Maar je kijkt er nog steeds naar…’ Ze schudde opnieuw met haar hoofd. ‘Jawel, wij zien al lang iets anders, maar jij ziet nog steeds die blote kont…’ Toen keek ze op. Ik had twee kansen: of een vernietigende blik of een zich stralend openende glimlach. Het werd gelukkig dat laatste, en ik mocht zelfs de geile hoogbejaarde Titiaan weer terughalen om mijn verhaal erover af te maken.
            En nu zou ik zelf de oude Renoir moeten willen verbieden om…?
            Daar komt nog iets bij. Renoir krijgt op zijn 47ste progressieve reumatische artritis. Hij moet op een gegeven moment in een rolstoel, maar wat het ergste is: hij kan zijn vingers niet meer gebruiken en men moet linten om zijn verkreupelde schildershanden knopen om er penselen tussen te kunnen steken…
In het kleine vertrek naast het atelier hangt een foto waarop hij in die vreselijke toestand te zien is. Ik bedoel daarmee niet dat zoiets een excuus is om naar blote meisjes te kijken, maar het is beslist ook niet het tegenovergestelde. En daar komt nog iets bij.
            Uit talrijke werken blijkt dat hij zijn vrouw, moeder van zijn kinderen, ook nadat ze niet meer bloot voor hem poseerde, nooit uit zijn kunst heeft weggewerkt, integendeel, terwijl zij toegewijd voor haar zo deerlijk gehandicapte man zorgde.
Madame Renoir en Bob, 1910
Madame Renoir stierf op haar 56ste ten gevolge van een hartaanval; de ongelukkige vierenzeventigjarige schilder moest nog viereneenhalf jaar zonder haar.
            Zomaar wat associaties en vrij ongeordende gedachten waarmee ik van de overloop op de bovenverdieping de badkamer van het huis binnenloop en me niet bij de aanblik van een schilderij maar van de oude, ooit hier gebruikte douchekraan boven de oude badkuip de tranen in de ogen schieten.
Met weer heldere ogen heb ik daarna vanuit de tuin een geweldig uitzicht op de oude bovenstad, Haut de Cagnes.
Een uur later bevinden we ons daar, op het allerhoogste punt van Haut de Cagnes, helemaal boven op de toren van Château Grimaldi. Preciezer: ik zit er als een sukkel met klamme handen achter de kantelen op mijn kont vanwege hoogtevrees.