maandag 30 januari 2023

MEER VROUWEN IN HET MUSEUM!

  


‘Het Stedelijk wordt bestierd door moraalridders.’ Dat staat in NRC Handelsblad van 30.01.23 boven het ingezonden stuk waarin de kunstverzamelaar en kennelijk goed in de slappe was zittende Jan Christiaan Braun uitlegt waarom hij er niet over piekert weer eens iets te doneren aan het Stedelijk Museum.

Wat hij zoal laat zien van het beleid van gemeente en museum mag intussen helaas niet meer verbazen, maar het blijft verbijsteren zolang je je ogen er niet moedeloos geworden voor sluit.

Een wethouder (Groen Links) die het museum welhaast chanteert om tot het ideaal van diversiteit en inclusie te komen. Het museum dat hier helemaal in meegaat. ‘De helft van de museumcollectie zou door vrouwen gemaakt moeten zijn, de helft door kunstenaars van kleur.’ De directeur: ‘Ik denk zelfs dat we meer moeten hebben dan 50 procent [vrouwen].’ Men vraagt zich serieus af of Picasso, die schuinsmarcheerder, nog wel kan. En kan Kirchner nog door de beugel met zo’n schilderij met een bloot meisje erop, is dat geen pedofilie? (Arme Kirchner, andermaal op de nominatie, nadat zijn werk in 1937 door de nazi’s als ontaard werd geëxposeerd; het jaar erop maakte hij een einde aan zijn leven.)

Zelf moet ik nu weer denken aan de tentoonstelling Kirchner en Nolde. Expressionisme. Kolonialisme die ik in het najaar van 2021 in het Stedelijk bezocht. In een vitrine lag het boekwerk Negerplastik van Carl Einstein, met het voorplat gewoon open en bloot, maar op het opschrift tegen de wand stond: Carl Einstein, N-plastik. Dat zei genoeg.

 


Enfin, Braun komt nog met andere voorbeelden en gevallen, om als volgt te besluiten: ‘Kortom, deze eigentijdse abjecte beeldenstorm en deze mentaliteit in het Stedelijk Museum, een museum dat ik ooit een warm hart toedroeg, is niet de mijne en ik ga dan ook niets bijdragen aan de verdere afbraak van dit instituut tot een antropologisch kleinstedelijk museum.’

En ik krijg er de bijna onbedwingbare neiging van te worden wat ik volgens mij nooit was en nooit heb willen worden. Hoewel ik moet bekennen, eerlijk is eerlijk, altijd al een liefhebber van het tekenwerk van Robert Crumb te zijn geweest.