dinsdag 28 juli 2020

RADIOLOGIE



Ha, zo leer eindelijk ik U kennen, lijf van mij!
Na Uw abdomen in echografie is met röntgen
Uw bekken geportretteerd. Geen significante
coxartrose, zegt de diagnose, overgangswervel

lumbosacraal zonder pathologie, SI-gewricht
normaal. Dit wist U vanzelf al lang, nietwaar.
Waarom maakt U me dan keer op keer o zo
stervensbang? Waartoe hier deze pijn en daar

die? Voelt U van Uzelf wellicht niets en laat het
aan mij? Als stond ik erbuiten! Pas op, straks
word ik nog dualist met ziel en al… Maar ook
dat interesseert U geen zier. Als was ik niet

van mij, niet eens van ons allebei maar alleen
van U. En toch noem ik jou – ja, ik tutoyeer – mij
als mij, en net omdat ik geen zichzelfkenner ben,
laat ik mij de MRI-scanner in schuiven, in de hoop

eindelijk te weten te komen wat mij zo dwarszit
in dit mijn lijf waarmee ik, roerloos gelijk een lijk,
als in strandpalmschaduwwuiven zou willen kunnen
liggen dromen onder de helse herrie der magneten.




Eerste versie, 28 juli 2020 © HB