donderdag 23 mei 2013

MEIMAAND


Meimaand
            ter gedachtenis van mijn moeder, 20 mei 2013

Het bericht dat u niet meer sterfelijk onder ons verbleef
trof me niet uiteindelijk maar – zoals het tegenwoordig
gaat – rechtstreeks in het Egeïsch bloeiende, dat zich
altijd al graag als het Elysische zelf omschreef.

Hoewel Ikaros hier inmiddels een merk boiler is
met twee zonnepanelen op het dak gemonteerd,
en Mythos is een bier, en u er niet voor had geleerd
maar wist dat nog in goden en God geloven kolder is,

was alles om me heen opeens zo voller en veel meer,
met niets dan dit: die berg, dat pad, die gloed
van papavers, het eiland verderop. U was er nooit

maar bent er nu voorgoed. Telkens als ik wederkeer
in deze geur van tijm, citroen en salie: wees gegroet,
als in uw mei toen u mij ontving, eens, ooit.