vrijdag 18 juni 2010

PROEFPROCES


Een zogenaamde 'misdaadauteur' (boeiend woord) heeft een proefproces aangespannen tegen het Fonds voor de Letteren omdat hij het onterecht vindt dat hem geen financiƫle steun is toegekend op grond van de literaire kwaliteiten van zijn werk. Zie hier.
Het bracht mij op het idee om eindelijk ook eens subsidie bij dit fonds aan te vragen en daartoe een van mijn boeken ter beoordeling in te sturen. Het gaat om Petatte Nelke, mijn groot Tegels kookboek, waarin ik niet alleen traditionele gerechten uit mijn Limburgse geboorteplaats bij elkaar heb gebracht, maar ze ook nog eens literair heb geformuleerd, dat wil zeggen: elk recept heeft een verrassend plot, het boek als zodanig heeft een spannende opbouw (van voorgerechten naar hoofdmaaltijden, leidend tot de heerlijkste toetjes), stilistisch wordt alles zeer verfijnd gepresenteerd hoewel met eenvoudige en eerlijke ingrediƫnten, gelaagdheid krijgt veel nadruk, zoals ook gaar- en bakprocessen, zowel vegetarische als carnivore lezers komen aan hun trekken, enzovoort.
Maar je zult zien dat het Fonds voor de Letteren mijn aanvraag zal afwijzen, de commissie die mijn Petatte Nelke zal beoordelen mist immers elke deskundigheid op het gebied van de kookliteratuur, men zal er geen oog, neus en tong voor hebben waar het een kookauteur om gaat (het zou me niet verbazen wanneer blijkt dat een aantal van de commissieleden zelfs nog nooit een kookboek ter hand heeft genomen).
En dan zal ik naar de rechter stappen, samen met mijn advocaat G. Wolf, om een proefproces aan te spannen. Dat wordt smullen, verzeker ik u!